×
ElbilerTophistorie

TEST: Renault Megane E-Tech Electric – et oplagt valg til Årets Bil

Renault vender stærkt tilbage med Megane E-Tech, der er en fantastisk lille elbil med frækt design og fremragende Google-integration.

Renault Megane E-Tech Electric er en bil, jeg har et lidt specielt forhold til. Jeg har fulgt den på tæt hold siden præsentationen i München og har også været på prøvekørsel i bjergene i Andalusien. Derfor  har jeg også glædet mig som en vanvittig til at køre den på hjemmebane.

Lad mig bare spolere spændingen med det samme; min begejstring er ikke aftaget efter at have kørt rundt i bilen i en uge. Tværtimod. Men jeg har naturligvis også fundet et par ting, der kunne være bedre …

Masser af karakter

Megane E-Tech er en forholdsvis lille elbil, hvis eneste direkte konkurrenter lige nu er Volkswagen ID.3, Cupra Born og Citroen e-C4. Den sælges til en pris, hvor ikke alle, men i hvert fald flere kan være med. Den billigste udgave koster lige under 292.990 kroner.

Lige siden jeg så Megane for første gang, har jeg elsket designet, der understreger, at en elbil ikke behøver at ligne en hajfinne for at være effektiv. Den er smukt formet og den har masser af karakter. Jeg synes at Megane er helt sin egen – og at Renault har ramt helt plet med det lidt frække udtryk, der understreges af de store dæk.

I min optik overgår Megane de nævnte konkurrenter med flere længder. Men det er jo en smagssag. Det samme er gulddetaljerne, som dog kan vælges fra.

Intuitiv instrumentering

Jeg er også virkelig begejstret for kabinen i Megane. I vanlig hatchback-stil er der fint med plads foran, mens bagsædepassagererne helst ikke skal nærme sig to meter, hvis de vil have plads til hovedet og fødderne.

Der er heller ikke noget armlæn til bagsædepassagernerne og vinduerne er vel små, men man sidder til gengæld ganske fint.

Det gør man bestemt også på forsæderne – og instrumenteringen er dejlig intuitiv. Bortset fra Renaults ‘mediestang’, der sidder godt gemt bag rattet og nærmest må betjenes i blinde.

Gearvælgeren er i Tesla-style.

Gearvælgeren sidder samme sted som i Tesla, nemlig lige over den stang, der betjener vinduesviskeren, og bag på rattet sidder de to vinger, der bestemmer mængden af regenerering ved bremsning. Hertil skal det lige nævnes, at Megane ikke har direkte one-pedal-drive, ligesom eksempelvis Ford Mustang Mach-E. Man skal bruge bremsen, hvis bilen skal helt i stop. Ærgerligt.

Bilen har to store 12- tommer skærme, der er placeret i en væltet J-form og de er både nemme at se og nemme at betjene.

Mmm … Android Automotive

En af Meganens helt store styrker er bilens brugerflade. Renault har valgt at samarbejde med Google om Android Automotive og det er en rigtig, rigtig god ide. Brugerfladen ser nemlig ikke bare vanvittig godt ud, den er også ganske velfungerende, helt utrolig kvik og så åbner den for nogle smarte muligheder.

Har du en Google-konto, kan den knyttes den til bilens førerprofil, så du får dine egne apps, kontakter, gemte favoritsteder og meget mere importeret til bilen. Det er nærmest som en ekstra mobiltelefon.

Det er naturligvis også muligt at hente nye apps, man kan installere i bilen, men udvalget er mildest talt lidt undervældende. Der er eksempelvis ikke Youtube eller andre apps, der kan forstyrre kørslen. Renault har ellers lavet det sådan, at visse apps simpelthen ikke kan betjenes, når bilen bevæger sig.

Man kan installere apps fra Google Play Store.

Det gælder blandt andet Spotify, som jeg trods alt virkelig nød, fordi jeg helt automatisk fik alle mine spillelister med ombord.

Integrationen er ret imponerende. Google Maps bruges som bilens navigationsystem – og når du indtaster en destination, ved Google Maps om der er strøm nok på batteriet til at nå frem. Den fortæller også hvor mange procent, der er tilbage på batteriet, når du når frem. Har du ikke strøm nok på batteriet, foreslår systemet selv en række ladestationer på ruten. Det fungerer helt sømløst.

Hey Google, sæt temperaturen til 21 grader

Bilen kan også stemmestyres ved hjælp af Google Assistant. Det gælder naturligvis musik og navigation, men også eksempelvis temperaturen i kabinen. I den bil, vi lånte, forstod Google Assistant ikke dansk, men Renault lover høj og helligt, at det gør den, når bilerne bliver leveret til kunderne i slutningen af august – og det er altså også nødvendigt.

Vi ved af erfaring fra telefoner, højttalere og andre enheder, at taleassistenter først bliver benyttet, når de forstår ens eget sprog.

Ulempen ved den dybe integration af Android Automotive er, at Google har snablen helt nede i bilens materie og teoretisk ved alt om dig og dine gøremål. Er du typen, der bekymrer dig om privatlivets fred, kan den slags tanker være grobund for mareridt. 

Vi ved ikke, hvad Google får af informationer, så det er enten et spørgsmål om at stole på, at Google er anstændige – eller lade være med at logge ind i bilens systemer.

Se vores video-anmeldelse.

Batteri og opladning

Renault Megane E-Tech Electric fås med to batteristørrelser og de er begge i den klejne ende, nemlig 40 og 60 kilowatttimer. Men et forholdsvis lavt forbrug gør alligevel, at bilen har en anstændig rækkevidde på mellem 300 og 470 kilometer, alt efter variant.

Det er dog ikke batterikapaciteten, der er Meganenes største udfordring, men derimod ladeeffekten. På papiret topper den godt nok på 130 kilowatt, men det er kun i meget kort tid, at den lader med så høj effekt. Faktisk går det rigtigt hurtigt nedad.

Ladetiden illustreres på skemaet herunder, hvor man kan se, at det tog os 38 minutter at fylde op til 360 kilometer på batteriet. For at perspektivere det, så tager det altså bare 21 minutter at lade Kia EV6 fra 10 til 80 procent og køre fra ladestanderen med mere end 400 kilometer på batteriet.

Renault Megane EW-Tech Electric EV60 220HK
Ladetid kontra rækkevidde. Der blev ladet op ved en 300 kW lynlader (Illustration: iNPUT).

Jeg ville naturligvis hellere have sammenlignet Meganens ladetid med ID.3 eller Cupra Born, der trods alt er Meganens direkte konkurrenter, men det havde jeg desværre ikke mulighed for. Men grafen viser trods alt, at der er stor forskel på batterier og ladeeffekt. Og, lad os bare sige det som det er: Renault Megane E-Tech Electric er ikke den hurtigste knallert på havnen.

Hurtigere på langsomme opladere

Så er du typen, der gerne vil spare et kvarter, når du lynlader, er det altså ikke Renault Megane E-Tech, du skal kigge efter. Alle os, der primært lader hjemme garagen kan naturligvs være ligeglade. Her er det hjemmeladeren, der sætter begrænsningen og ikke bilen.

Megane kan nemlig et trick, som jeg ikke har oplevet i andre elbiler. Den har en AC-ladeeeffekt på 22 kilowatt. Det betyder, at den kan suge mere strøm fra offentlige AC-ladere end andre elbiler, der makser ud ved det halve, nemlig 11 kilowatt AC. 

Knapt 42 procent af alle offentlige ladere er af den type, der kan levere op til 22 kW og de står ofte ved arbejdspladser og supermarkeder, så her har Megane en lille fordel.

Elendigt udsyn bagud

Megane er en lav bil, den er faktisk bare halvanden meter høj, så man sidder tæt ved vejen. Det er sikkert nogle, der vil stejle over, men jeg synes personligt det er ret fedt. 

I modsætning til rivalen ID.3 så er Meganen forhjulstrukken og det kan godt give nogle problemer i skarpe sving – altså hvis man kører den som en gocart. Og det kan man godt komme til, for Megane er en rigtig sjov bil at køre. Den er rap, uden at være en racerbil. Behagelig, men alt andet end kedelig. 

I låneperioden brugte jeg enhver undskyldning for at komme ud og køre i den – og det siger måske lidt om bilens kvaliteter.

Bagruden og de store c-stolper hjælper ikke på udsynet (foto: iNPUT).

Jeg vil dog lige advare om, at der er et ekstremt dårligt udsyn bagud på grund af de kolossale c-stolper og den meget lige bagrude. Sidder der tre voksne på bagsædet, kan du glemme alt om at bruge bakspejlet.

De højeste udstyrsmodeller leveres til gengæld med et specielt bakspejl, der i virkeligheden er en skærm. Den er knyttet til bakkameraet, så man har et helt eminent udsyn. Men det smarte bakspejl er altså desværre ekstraudstyr, der kun kan tilkøbes modellen med det store batteri. Den burde kunne købes særskilt.

PRISER

Apropos priserne, så havde Renault naturligvis udstyret mig med den helt store model med 60 kilowatt-timers batteri og 220 hestekræfter. Med Advanced Drivist Assist Premium-pakken og den specielle lakering er det en udgave, der står i 397.490 kroner.

Ærgerligt nok har Renault rodet rundt med pakkerne og ændret på udstyrsniveauerne, siden jeg prøvekørte bilen i foråret. Nu fås EV60-udgaven pudsigt ikke længere i Techno-udstyrsniveauet. Det var ellers den, der gav mest valuta for pengene.

Nu skal man i stedet op i denne store EV60 220HK-udgave for at kunne få et tilsvarende udstyrsniveau. I foråret kunne man faktisk bestille den samme bil og udstyrspakke hele 56.500 kroner billigere.

Man kan naturligvis vælge Evolution ER udgaven, der får den samlede pris ned på 346.990 kroner. Den har faktisk også bedre WLTP-rækkevidde, men den mangler til gengæld det smarte bakspejl og 360 graders bakkamera. Den har også mindre fælge, ligesom der er kosmetiske detaljer, der er droslet ned.

Alligevel er det udgaven, jeg synes, der giver mest mening. Man får en fænomalt kørende bil, der har fin rækkevidde og rigtig godt med udstyr for 347.000 kroner. Hvis du altså kan leve med den hvide standardlak eller den Schistegrå udgave, for det er de eneste farver, denne udgave fås i. Sidstnævnte koster i øvrigt også 5.900 kroner mere.

iNPUT mener …

Min kærlighed til Renault Megane E-Tech Electric er bestemt ikke blevet mindre efter en uge bag rattet. Snarere tværtimod. Jeg synes det er fantastisk lille bil. Det er p.t. den bedste i klassen og et oplagt valg til årets bil.

Et imponerende comeback af Renault.

Renault Megane E-Tech Electric EV60 220HK

Design og komfort
Køreegenskaber
Software
Førerassistentsystemer
Rækkevidde
Opladning
Sikkerhed

397.490 kr.

Selv om ladekurven skuffer fælt, ændrer det ikke på, at Renualt Megane E-tech er et oplagt valgt il Årets Bil.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.