×
ElbilerTophistorie

Knækker koden til reparationer af Tesla-batterier 

De specielle Tesla-batterier har været en gåde at reparere for de danske værksteder. Men nu kan Ketner, som det første professionelle autoværksted i Danmark, tilbyde Tesla-ejere en reparationsmulighed på bilernes batteri. 

Før har elbilsejerne med Tesla-mærket desværre måtte væbne sig med tålmodighed og finde den store tegnebog frem. Leveringstiderne er nemlig lange og batterierne dyre. Et nyt batteri koster fra 105.000 kr. og op efter, mens et ombytningsbatteri koster fra 95.000 kr. og op efter – alt afhængigt af størrelsen.

Ifølge De Danske Bilimportører er der nu 100.000 elbiler på vejene i Danmark, og over 26.000 af dem er Tesla-modeller. Derfor ser Torben Hansen det som en vigtig hjørnesten for virksomheden, og deres Tesla-kunder, at Ketner nu har haft de første succesfulde reparationer af Tesla-batterier.

– I takt med stigningen af flere el-biler på de danske veje, oplever alle vores afdelinger flere reparationer på elbiler. Vi udfører mange reparationer på alle mærker, men har specialiseret os i Tesla, hvor mange ikke ved de har alternativer, men det har de nu. Vi forventer at interessen for reparation af batterier, kommer til at stige løbende de kommende år. Hvis en kunde kommer ind med en Tesla, har vi reservedelene og ekspertisen, så de kommer til at opleve en kort ventetid på reparationen, forklarer Torben Hansen. 

Tesla-batterier
Tesla-batterier har været en gåde at reparere
for danske værksteder, men det ændrer sig nu. Foto: Ketner.

Nedsætter ressourcespildet 

Produktionen af en elbil har en negativ indvirkning på den klimavenlige forventning til biltypen. Det skyldes især produktionen af elbilernes batteri, der er den største synder mod miljøet. Derfor skal der fokus på batterifremstillingen og genanvendelse af batterier. Hos Ketner er de glad for at have fundet en løsning, der kan være med til at nedbringe CO2-aftrykket.

– I Danmark er vi gode til at reparere og vedligeholde elbiler, så de holder flere år. Nu er vi blevet klar over, at flere beholder elbilen i så lang tid, at der er behov for et batteri nummer to, hvilket ikke hjælper på CO2-aftrykket, hvis de skal produceres fra bunden. Derfor synes vi, det er positivt, at vi kan bidrage til at nedsænke ressourceforbruget, fortæller Torben Hansen. 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.