×
ElbilerLegetøjTophistorie

Anmeldelse: Xiaomi Mi Electric Scooter 3

Dobbelt skivebremse system med ABS, fartpilot, regenerativ opladning ... jo, det er et elektrisk løbehjul, jeg taler om.

Dobbelt skivebremse system med ABS, fartpilot, regenerativ opladning … det er typisk termer, man forbinder med biler, men det er også features på Xiaomi Mi Electric Scooter 3. Et elektrisk løbehjul, jeg har trillet rundt på de seneste to uger – og som jeg er blevet rigtig begejstret for.

I øvrigt en pudsig lille detalje. Løbehjulet er godt nok Xiaomi-brandet. Men det er produceret af Ninebot, der også selv laver elektriske løbehjul – og har rødder i amerikanske Segway, der blev stiftet af Dean Kamen i 1999. Det er fordi Xiaomi faktisk ejer 20 procent af netop Ninebot.

Ninebot har masser af erfaring med elektriske køretøjer og det er naturligvis også kommet Mi Electric Scooter 3 til gode. Kvaliteten af løbehjulet virker helt i top med gode materialer og gedigne svejsninger. Vi har fået den grå udgave til test, men den findes også i en sort variant. Jeg kan nu personligt mægtig godt lide den grå, der skiller sig ud, med sine orange detaljer på kabler og bremsekaliber.

For potent til danske veje …

Udgaven, vi har lånt, er desuden den mest potente. Faktisk så potent, at den ikke er godkendt til kørsel på offentlig vej herhjemme. Den har nemlig en topfart på 25km/t og det er fem mere end loven tillader. Der må altså udelukkende køres på privat vej.

Den findes dog også i en såkaldt Nordic Edition, hvor den er begrænset til de lovlige 20km/t. Det er den, du bør gå efter, hvis du vil ud på cykelstierne. Bortset fra motorstørrelsen er de to udgaver identiske. Men spøjst nok er denne potente udgave, der har en maksimal effekt på 600w, et par hundrede kroner billigere end Nordic Edition med 300w-motor.

Når det er sagt, så er 600w-udgaven her lavet så smart, at man manuelt skal aktivere “turboen”, hvis den skal op på 25km/t. Ellers kører den som udgangspunkt kun de lovlige 20km/t. Jeg er bare ikke sikker på, at eventuelle politimænd vil acceptere den forklaring, hvis man stoppes.

Jeg testede naturligvis hastigheden på et lukket område og løbehjulet havde ingen som helst problemer med at få mine 90 kilo op på tophastigheden på 25km/t.

Sikkerheden

Apropos politimænd og lovgivning, så overholder Mi Electric Scooter 3 ellers alle foreskrifter. Den har de krævede reflekser både på siderne og i front. Den har ringeklokke. Den har for- og baglys. Sidstnævnte fungerer endda som bremselys og blinker livligt, når der hives i håndbremsen.

Hvad gælder for el-løbehjul, der er tilladt i trafikken?

  • Elektriske løbehjul må højst kunne køre 20 km/t med motorkraft alene.
  • Løbehjul, der kan køre hurtigere end 20 km/t, er IKKE tilladt i trafikken.
  • Der skal være en hvid eller gul lygte foran og en rød lygte bagpå. Lyset skal være tydeligt synligt på mindst 300 meters afstand. Du skal køre med lys på hele døgnet.
  • Løbehjulet skal være forsynet med en rød refleks bagpå, en hvid refleks foran og gule eller hvide reflekser på hver side.
  • Der må ikke være noget sæde på løbehjulet
  • Løbehjulet skal være CE-godkendt. Det må højst veje 25 kg, være max 2 m langt og 70 cm bredt.

(Kilde: Sikkertrafik.dk)

Bremserne er et kapitel for sig. Det er nemlig ABS-e skivebremser. Det betyder ikke alene at løbehjulet ser frækt ud med bremsekaliber på baghjulet, det betyder også, at du kan hive hårdt i bremsen uden risiko for at ryge forover. Bevares, den bremser hårdt (som den skal), men den blokerer ikke, takket være ABS-e.

I øvrigt er dækkene så brede, at der ikke er risiko for at ryge i en rist på vejen. De er desuden med luftslange, hvilket gør løbehjulet lidt mere behagelig på ujævne veje. Der medfølger både ekstra dæk og ekstra slange, hvis uheldet er ude.

Rækkevidde på 30 kilometer … ish

Som på andre elektriske løbehjul giver man banditten gas ved at trykke på gashåndtaget på styrets højre side. Den er ikke helt så fintfølende, som jeg kunne ønske mig. Det er svært manuelt at holde en hastighed på eksempelvis 10km/t igennem længere tid. Der er lidt enten-eller over gassen.

Til gengæld har Mi Electric Scooter 3 indbygget fartpilot. Hvis du holder gassen på samme hastighed i fire sekunder, “låser” gaspedalen så løbehjulet fortsætter med samme fart indtil du hiver i håndbremsen. Det er smart. Ikke unikt, men virkelig behageligt.

Løbehjulet kan klappes sammen, så det kan løftes ombord på eks. s-tog (foto: iNPUT).

Løbehjulet har en opgivet rækkevidde på 30 kilometer og det er forholdsvis langt. Man skal dog ikke køre i modvind, forcere bakker eller veje meget mere end 60-70 kilo, hvis det skal opnås. Mit indtryk efter et par uger med løbehjulet er, at 20 kilometer er en meget mere realistisk rækkevidde. Og det er sandelig også fint.

Batteriet er placeret under pladen, man står på, og genoplades via en medfølgende transformer. Der er er proprietært stik på løbehjulet og det er naturligvis træls. Hvorfor ikke gå efter USB-C? Så ville man også kunne nødlade batteriet, for hvem slæber en omformer med sig på tur? Det er ikke fordi omformeren er hurtig; det tager adskillige timer at fylde de 275Wh.

Se også vores video-anmeldelse.

Kan kobles til mobilen

Mi Electric Scooter 3 kan naturligvis spille sammen med en app på mobilen. Løbehjulet har indbygget Bluetooth 4.1 og når man installerer Xiaomi Home app’en, kan de to kommunikere med hinanden.

Der er dog kun en nødvendig funktion i app’en, nemlig muligheden for at “låse” løbehjulet. Det gør, at motoren ikke kan aktiveres. Men en eventuel tyv kan snildt rulle afsted alligevel ved rugbrødskraft. Jeg synes der mangler en mulighed for at montere en kædelås på løbehjulet. Der er ikke nogen oplagte steder.

Bortset fra “låse”-muligheden viser appen udelukkende information om den aktuelle tur (km/t, rækkevidde, batteristatus). Men der ikke nogen mulighed for at gemme ture, så man kan danne sig et samlet overblik på uge- eller månedsbasis.

Jeg synes rigtig godt om …

  • Fartpiloten.
  • Designet og byggekvaliteten.
  • Rækkevidden.

Jeg synes mindre godt om …

  • Hastigheden. Da løbehjulet kan køre op til 25 km/t er det ikke godkendt til kørsel på offentlig vej. Gå efter Nordic Edition i stedet.
  • Opladningssystemet. Benytter proprietær stik.
  • App’en er nærmest overflødig.

Xiaomi Mi Electric Scooter 3

Design og komfort
Køreegenskaber
Software
Førerassistentsystemer
Rækkevidde
Opladning
Sikkerhed

3.699 kr.

Xiaomi Mi Electric Scooter 3 er et fremragende elektrisk løbehjul med et par lækre finesser. Og til en fin pris.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.